Sök
  • Malena Kirs

Hur får man idéer till sin företagsblogg?

Uppdaterad: 7 jun 2019




Många företag förstår att bra, relevant och levande innehåll är fördelaktigt för dem, för att driva trafik, bygga varumärke och öka lojaliteten. Utmaningen ligger ofta i vad ska vi skriva om?


Det första du behöver göra är att tänka bort allt det som ni som företag vill "skryta" om och berätta, och istället sätta dig in i vad dina potentiella kunder vill läsa om och vad de kommer att finna värdefullt att läsa om. Det är ofta stor skillnad i vilka ämnen och rubriker som dyker upp när man skiftar fokus.


Säg att du till exempel säljer städtjänster till företag. Då tänker du kanske att bra innehåll är rubriker som:


  • Vi är billigast i Sverige

  • Våra anställda är snabbast i länet

  • Vi har längst erfarenhet i Sverige


Det är egentligen inget fel på denna typ av innehåll, men fokus ligger på företaget och det kan ses som tomma ord som vilket företag som helst kan lova sina kunder. Det ger inte heller kunden något värde.


Tänk om du istället skulle sätta dig in i dina kunders situation och vad de egentligen söker efter när de behöver en ny partner inom området. De vill hitta någon de kan lita på. Som de vet gör jobbet och gör det riktigt bra. Förslag på rubriker som fokuserar på kunden är tex:


  • Därför valde företag X oss som partner (ett kundcase där kunder får referenser kring hur ni hjälpt andra. Bygger tillit)

  • Den ultimata städguiden för större kontor (här får kunden en chans att läsa mer om er filosofi och hur ni faktiskt jobbar. Plus att de blir glada över att ni ger dem handfasta tips)

  • Så ger vi våra kunder en riktig wow-känsla (visar både referenser, samt hur ni faktiskt arbetar. Ni visar att ni sätter era kunder i första hand)



Så försök att börja med ett blankt papper, och brainstorma fram vad som kan tänkas vara viktigt för era kunder att få läsa om, och börja där :)


Lycka till!




0 visningar

© 2019 by Malena Kirs