Sök
  • Malena Kirs

Därför måste ni ha en företagsblogg


Tillhör du skaran som inte riktigt fattat grejen med varför man ska driva en (tidskrävande) blogg som ska uppdateras veckovis på ditt företags hemsida? Då ska du läsa vidare. Det är nämligen så att en företagsblogg faktiskt kan vara direkt avgörande för om en kund väljer er eller någon av era konkurrenter.


Jag kan erkänna att innan jag började arbeta med digital kommunikation för ca 4 år sedan, så var jag en av er! Blogg var väl sånt som influencers höll på med? Det har väl ingen plats på ett företags hemsida? JO DÅ! Här kommer tre anledningar till varför ni måste ha en företagsblogg:



1. En företagsblogg är det som oftast driver mest trafik till er hemsida


Vad är det första du gör när ett problem eller fråga dyker upp, i arbetslivet eller privat? Svaret är troligtvis; googlar. Säg att du googlar "varför ska vi ha en företagsblogg?" och får upp, ja, till exempel just detta blogginlägg som har titeln "därför måste ni ha en företagsblogg". Då är chansen stor att du klickar dig hit för att få lite mer kött på benen inom frågan. Och vips, så har jag fått en ny besökare till min hemsida.


Det är precis så det fungerar. Er företagsblogg ska svara på frågor som potentiella kunder har, så att de kan klicka sig in till er hemsida och lära sig mer.


2. Det är platsen där ni visar er grymma kompetens och ger tips inom er bransch


En företagsblogg ska inte innehålla texter där ni skryter om ert företag och allt ni gör som är bäst i världen. Den ska istället innehålla texter som handlar om er bransch. Det ger er verkligen chansen att dela med er av all den kompetens ni besitter, som också bevisar för besökaren att ni är sjukt grymma på det ni gör. Detta leder till att besökaren litar på er, och vi alla vet ju vad som krävs för att lyckas med försäljning. Tillit.


3. Den gör er riktigt omtyckta


Det som också kommer på köpet när man driver en företagsblogg som fokuserar på kunden och dess frågor samt behov, är att ni som företag bli omtyckta. För tänk dig själv. När du googlar en fråga och klickar dig in på ett blogginlägg som svarar på just den frågan, då händer något inom dig. Du blir tacksam. Du kollar på vilket företag det är som har skrivit detta och tänker nog något i stil med "wow, va schysst att dem delar med sig av detta så att jag fick ett snabbt svar på min fråga". Detta minns du också, och vart vänder du dig nästa gång du har en fråga eller är nyfiken på att läsa mer om något inom samma ämne?


Du vet svaret.


Lycka till med bloggen!


Läs mer om Kirs Communication här



0 visningar

© 2019 by Malena Kirs